måndag 6 december 2010

Trailerservice på G.

Ringde och bokade tid för trailerservice i förra veckan till idag. Frågade hur hög port de hade och att båten behövde snudd på 3,30 i höjd. Porten kan va 3,20 sa han så med lite mindre luft i däcken och avmonterad lanterna skulle det nog gå. Åkte dit idag i snömodden med en vilt sladdande bakhjulsdriven 745:a (Har inte tagit E-kort än så jag får dra med Vorsprung durch Technik) ut till verkstan. Såg redan på håll att detta kunde bli spännande. Efter att ha traskat in vi står tre stycken och begrundar saligheten och värker på lösningar. Ta av taket säger nissarna. Nja det tar en dag, så nej tack säger jag. Tar fram en tumstock och mäter för säkerhets skull. 2,84 är porten, hej å hå.... Verkstadsnissen ringer en kollega och kollar vad hans port är. Kan ta det nästa vecka säger den. Men mentalt hade jag redan servat aset så det dög inte. Tänker ut tre lysande lösningar.
1. Lägga i båten i sjön. Bra lösning? Inte så. Skulle förmodligen se dumt ut med båten på isen.
2. Skaka fram ett lyftok och hänga båten i traversen i en verkstad vi bygger till? Lägg ner... (Var en jävla tur jag inte gjorde det kom jag på sen då kunden ska ha julbord på onsdag för 350 gäster där inne)

3. Dra av båten på några lastpallar? Självklart! Eftersom jag har all fritid i världen så får det bli kvällens uppgift efter barnen har hämtats från dagis och fått följa med och slänga en släpkärra med skräp (Byter fortfarande sista gavelspetsen, 6 v nu... hårt tempo Thylander). Nåväl, sambon hemma kl 19 med den fyrfota bilen. Kopplar på och funderar på hur jag ska få in härket på garageuppfarten. Att dra ner båten till vinterförvaringen med en massa pallar och domkrafter känns jobbigt. Nåväl vi provar. Bestämmer mig för att inte dra den uppför backen för att sen backa in den på garageuppfarten (90 grader och trångt). Detta funkar bara så länge det inte ligger 10 cm snömodd på vägen. Viker sig ekipaget och bilen fastnar så blir det uppförsbacke i dubbel mening. Jag kör istället ner och provar att backa uppför och in. Spinner det så finns reträtt neråt. Tror ni inte på fasen att det rullar in på första försöket utan knappt en knysstning i hjulen. Vorsprung durch Haldex säger jag!!! En timme senare ligger båten på lastpallar stadigt och fint. ETT TON SEGER!!!!
Nu måste det bara bli fiske snart efter detta bökande i snön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar